Fascia Integratie Therapie

Fascia is de Latijnse benaming voor de bindweefselstructuren die alle spieren, gewrichten, botten, bloedvaten en organen omgeven en met elkaar verbinden. Naast het verbinden heeft fascia de functie om te zorgen dat deze structuren soepel en zonder wrijving langs elkaar kunnen bewegen. Fascialagen bevatten veel zenuwuiteinden. Problemen in de fascia zijn vaak verantwoordelijk voor veel vormen van chronische pijn. Door verklevingen in de fascia kan de beweeglijkheid beperkt zijn. Verklevingen kunnen ontstaan door overbelasting van spieren of door een trauma of operatie. Soms kan de oorzaak van de pijn op een andere plaats zitten dan waar u de pijn ervaart. Verklevingen in de fascia zijn niet te zien op röntgenfoto of MRI.

Via het fascia functie onderzoek wordt gekeken naar de relatie van de klacht met eventueel andere (onopgemerkte) problemen.Ook de ademhaling wordt meegenomen in dit onderzoek.Na het onderzoek vindt er een inventarisatie van de problemen plaats en wordt een behandelstrategie uitgestippeld.

Specifieke behandeltechnieken uit verschillende fasciatherapiemethoden zijn o.a.: actieve myofasciale release/ IASTM/ triggerpointrelease/ fasciale manipulatietechnieken/ dry needling en fascia needling/ fascia flossing. Naast deze behandeltechnieken worden ook oefeningen gegeven om de conditie van de fascia te verbeteren, fascia structuren te versterken en veerkracht te verbeteren.

Indicaties voor Fascia Integratie therapie zijn o.a. acute pijnklachten, chronische pijnklachten (fibromyalgie), sportletsels, bewegingsbeperkingen na trauma of operatie, littekens, hypermobiliteit syndroom en buikklachten.

Naast individuele behandeling is het ook mogelijk om in groepsverband te trainen. In de basiscursus wordt gedurende 6 weken een aantal oefeningen gegeven gericht op de functie van de fascia en de ademhaling, aangevuld met conditie en krachtoefeningen. De basiscursus wordt gehouden op woensdagavond aan de Mensinkweg 41a in Nijverdal van 20.00 tot 21.00 uur met mogelijk uitlopend tot 21.30 uur. De kosten voor deze 6 lessen zijn € 80,00. Daarna is het mogelijk door te trainen. De kosten voor 10 lessen zijn € 120,00. Deze lessen zijn alleen mogelijk nadat de basiscursus is gevolgd.